Lite historik…..
Svedala mopedklubb var från början några mopedintresserade fantaster som samlades på torsdagskvällar under sommaren 2005 och körde en runda på någon mil. Efterhand spred sig nyheten om de trevliga moppe rundorna. Under sommaren 2006 anslöt ytterligare några veteranmoped ägare och på den vägen är det. Frågan väcktes om att bilda en moped sektion inom Svedala Motorklubb. På Svedala Motorklubbs årsmöte i februari 2007 beslutades att bilda moppesektionen. Den 11 april 2007 hade sektionen sitt första möte för att diskutera sommarens aktiviteter. Intresset var stort. Sexton (16) intresserade kom till mötet i FM-lokalen på Malmövägen i Svedala. När sommaren kom och torsdagskörningarna började i maj månad hade ännu fler plockat fram sina ”gammel” mopeder ur gömmorna eller helt enkelt investerat i något objekt för att vara med och köra. Sommaren 2007 blev det definitiva genombrottet och det var många gånger som en slingrande orm av moppar lämnade samlingsplatsen vid Q8-macken på N. Tvärgatan. I skrivande stund (jan 2010) har vi noterat 50 medlemmar. Fantastiskt roligt! Och fler har låtit meddela att dom är på gång…..

Moppesektionen funderade länge på vilket namn sektionen skulle ha. Efter att några förslag diskuterats, blev det beslutat att sektionen skulle kallas ”49 kubikarna”. Inriktningen är tydlig. Det skall vara äldre moppar ca 25 år eller däromkring! Men kommer det någon nyare plastmoppe så får man givetvis vara med och köra! Vi har hunnit med att skaffa både klistermärke och tygmärke med det sektionens namn.

Från maj till september så kör vi en runda varje torsdag. Vi samlas kl. 18.00 och åker ut på de vackra små vägarna i Bokskogen norr om Svedala eller på de slingrande slättvägarna med gult lysande rapsfält ner mot Söderslätt. Torups slott brukar vara ett mål där vi tar en fika och njuter i solen. Ibland packar vi med lite korv och bröd och stannar till och gör en grillpaus. Snacka om mental avkoppling…….

Intresserad? Har Du kanske rent av någon gammal moppe stående? Damma av den, putsa av stiftet, tanka upp med ny bensin och häng med på en nostalgi runda! Här på hemsidan får Du information om olika aktiviteter. Du kan också kontakta ansvariga och ställa frågor samt anmäla Dig som medlem i Svedala Motorklubb! Du kan också kolla in lite bilder, se våra kördagar och lite enkla ordningsregler.

Vi finns även på Facebook. Logga in på Facebbok, sök på 49kubik_svedala, gå sedan med i gruppen.

Välkommen Du också i moppe gänget!

Nils Erik Östergren
nilserik.ostergren@telia.com